Studium vztahu mezi toxicitou a transportními mechanismy antivirotik

Antivirotika patří k relativně nové skupině léčiv s dosud nedostatečnými informacemi o farmakokinetice a toxicitě. Membránové transportní systémy jsou důležitým faktorem determinujícím dispozici a eliminaci léčiv. Projekt je zaměřen na studium transmembránového transportu novějších nukleosidových antivirotik v ledvinách a placentě. Důvodem je nefrotoxicita a potenciální teratogenita těchto látek. Záměrem je identifikovat transportní systémy odpovědné za přestup studovaných antivirotik přes bariéry v těchto orgánech a zjistit možné ovlivnění transportu a farmakokinetiky těchto léčiv dalšími farmaky, které jsou v klinické praxi podávány současně s nimi. Změny transportu antivirotik v důsledku transportních interakcí budou dále analyzovány z hlediska vlivu na toxicitu pomocí toxicitních buněčných studií. V rámci projektu bude použito ledvinných a placentárních buněčných modelů in vitro a pokročilých molekulárně-biologických metod. Výsledky mohou přispět k bezpečnějšímu užití těchto léčiv.

Číslo: NT12398