Studium mechanismů ledvinného membránového transportu antivirotik in vitro s využitím buněčných modelů

Projekt je zaměřen na studium ledvinných membránových transportních mechanismů, které mohou determinovat distribuci léčiv v ledvinné tkáni. Zkoumání zahrnuje vybraná nukleosidová antivirotika (adefovir, tenofovir, cidofovir), která se významně kumulují v ledvinách a mohou následně vyvolat ledvinné poškození. Nefrotoxicita tak limituje užití těchto léčiv v klinické praxi. Ledvinná kumulace těchto léčiv je pravděpodobně determinována několika membránovými transportními systémy – především transportéry pro organické anionty (OAT), transportéry pro organické kationty (OCT) a nukleosidovými transportéry (NT). Jako experimentální modely pro zkoumání membránového transportu studovaných látek budou použity standardní buněčné linie ledvinných epiteliálních buněk HK2 (lidské ledvinné buňky), LLC-PK1 (prasečí ledvinné buňky) a MDCK (psí ledvinné buňky). Pro stanovení účasti jednotlivých transportérů na transportu studovaných antivirotik budou použity buněčné linie transfekované příslušnými transportéry (např. hOAT1, hOAT3, hOCT2, hCNT1, hCNT3). Ke stanovení exprese zkoumaných transportérů bude použita metoda Western blottingu a fluorescenční mikroskopie. S pomocí vytvořených buněčných modelů budou provedeny akumulační transportní in vitro studie a budou zjišťovány a porovnávány kvantitativní parametry transportu antivirotik mezi jednotlivými transportními systémy. Bude též zjišťován celkový podíl typu transportu (aktivního, pasivního) na přestupu antivirotik přes buněčné membrány.

Období: 01.01.2011 - 31.12.2013